قبل از خرید، حتما مدت زمان ارسال خود را به صورت تلفنی استعلام کنید.شماره تماس جهت استعلام موبایل : 09981506069 تلفن ثابت : 02122045698.به تمامی کالا ها مالیات بر ارزش افزوده (10% ) اضافه میگردد

ویژگی های صندلی اداری ارگونومیک

خرید صندلی ارگونومیک اداری برای افرادی که زمان زیادی از روز را بر روی صندلی و پشت میز می نشینند، ضروری قلمداد می شود. برای آشنا با مشخصات صندلی های ارگونومیک با ما همراه باشید.

ویژگی های صندلی اداری ارگونومیک

صندلی ارگونومیک چیست؟

برای معرفی صندلی های ارگونومیک بد نیست در ابتدا ساختار آنان را بررسی کنیم. حتماً می دانید که بدن انسان دارای یک الگوی خاص در ستون فقرات و شانه هاست. در صورتی که صندلی اداری از این الگو پیروی کرده و مطابق با ارگونومی بدن ساخته شود، با عنوان صندلی ارگونومی شناخته می شود.

در عموم انسان ها ستون فقرات دارای یک انحانی طبیعی است. زمانی که بر روی صندلی می نشینید، بخشی از کمر تکیه گاه صندلی را لمس نمی کند. در اثر همین اتفاق به مرور این بخش حالت اصلی خود را از دست می دهد. در طراحی و ساخت صندلی های راگونومی به این مسئله توجه زیادی شده است.

این دسته از صندلی ها قادرند فضای خالی بدن در زمان نشستن بر روی صندلی را پر کرده و مانع از ایجاد فشار مضاعف بر روی ستون فقرات شوند. نشستن طولانی مدت بر روی صندلی هایی که دارای ابعاد استاندارد و ارگونومیک هستند، موجب از دست رفتن انحانی طبیعی بدن نشده و هیچگونه احساس درد و یا خستگی ایجاد نمی کند.

سازندگان صندلی های ارگونومیک علاوه بر توجه به زیبایی های ظاهری، به حفظ سلامت ستون فقرات، گردن و شانه ها نیز فکر می کنند. از این رو خواص و ویژگی های مختلفی به صندلی اداری اضافه کرده اند تا افراد بتوانند مشخصات صندلی را در تناسب با قد خود تنظیم کنند.

Image

مشخصات صندلی اداری ارگونومیک

نشستن طولانی مدت بر روی صندلی، به مرور موجب بروز عارضه های فیزیکی می شود. برای اینکه بتوان عوارض این نوع فعالیت را به حداقل رساند، لازم است صندلی های ارگونومی را جایگزین صندلی های ارزان قیمت و غیر استاندارد ساخت. به طور حتم بررسی مشخصات صندلی های ارگونومی شما را برای خرید این دسته از صندلی ها متقاعد خواهد ساخت.

1. بهره مندی از قابلیت تنظیم ارتفاع

اولین مشخصه ارزشمند صندلی های ارگونومی، دارا بودن قابلیت تنظیم ارتفاع است. اگر تجربه استفاده از صندلی های بلند و یا کوتاه را داشته باشید، به طور حتم متوجه اهمیت این قابلیت می شوید. زمانی که از یک صندلی کوتاه استفاده می کنید، به ناچار خود را برای دسترسی به میز و کیبورد بالا می کشید. پس از مدت کوتاهی دچار حس درد در کمر و شانه ها می شوید.

در زمان استفاده از صندلی های بلند نیز همین تجربه را خواهید داشت. این در حالیست که در طول استفاده از صندلی های ارگونومی قادرید ارتفاع صندلی را از طریق یک اهرم، مطابق قد خود تنظیم کنید. در عمل اینکار موجب افزایش آسایش شما شده و به قرارگیری صحیح دست و شانه می انجامد.

برای تنظیم ارتفاع در یک حد مناسب لازم است کف پا را به شکل صاف بر روی سطح قرار دهید. به شکلی که زانوهایتان در سطح لگن قرار گرفته و آرنج ها موازی با سطح میز باشند. تنها در این حالت است که نشستن بر روی صندلی در فواصل طولانی مدت منجر به بروز عارضه های فیزیکی نمی شود.

Image

2. پشتیبانی از نشمین گاه مناسب

اساساً مشخصات نشمین گاه نیز تأثیر بسزایی در آسایش کاربر می گذارد. در صندلی های ارگونومیک نشمین گاه حالتی سخت و سفت داشته و از متریال مقاوم ساخته می شود. این بخش از صندلی می بایست به گونه ای طراحی شود که کاربران بدون هیچگونه احساس تنگی در داخل صندلی جا شوند.

همچنین یک فضای آزاد برای چرخش ساده و بدون دردسر داشته باشند. در عموم صندلی های ارگونومیک شیب نشمین قابل تغییر است و به دلخواه کاربر تنظیم می شود. به طور معمول رویه صندلی از متریال تنفس پذیر ساخته می شود تا موجب تعریق بیش از حد در این ناحیه نشود.

3. پشتیبانی از کمر 

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، ستون فقرات در بدن انسان با انحنای طبیعی S شکل طراحی شده است. در صورتی که فضای خالی میان کمر و پشتی به خوبی پر نشود، انحنای طبیعی کمر از بین خواهد رفت. صندلی های ارگونومیک به واسطه استفاده از یک پشتی مجزا قادرند ناحیه کمر را به خوبی پشتیبانی کرده و حالت خوبی برای نشستن فراهم کنند.

در صندلی های ارگونومیک امکان تنظیم زاویه در بخش تکیه گاه وجود دارد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا در ساعاتی از روز کمر خود را صاف کرده و به استراحت بپردازند. در صندلی های استاندارد تکیه گاه نیز از متریال تنفس پذیر ساخته می شود تا مانع از تعریق بدن شود.

4. اتصالات مقاوم و با کیفیت

در صندلی های ارگونومی کیفیت اتصالات نیز مانند سایر بخش ها مورد توجه سازنده قرار می گیرد. چرخ ها، دسته ها و سایر اتصالات دارای مقاومت بالایی در برابر آسیب های فیزیکی هستند. از این رو قادرند در طولانی مدت عملکرد مطلوب خود را حفظ کرده و خراب نشوند.

در این دسته از صندلی های طبی از چرخ های روان استفاده می شود تا حرکت کاربر بر روی سطوح مختلف بدون تأخیر و با سرعت قابل قبولی انجام شود. دسته ها نیز با قابلیت تنظیم ارتفاع طراحی می شوند تا کاربران بتوانند ارتفاع آن را در تناسب با قد خود تنظیم کنند. سایر قطعات و مفصل های گردشی نیز از متریال مقاوم و با کیفیت ساخته می شوند تا صدمات احتمالی منجر به خرابی آن ها نشود.


Image

5. بهره مندی از تکیه گاه ساعد و تکیه گاه سر

در برخی صندلی های ارگونومیک از تجهیزات حرفه ای تری به منظور پشتیبانی از ساعد و سر استفاده می شود. تکیه گاه ساعد با کاهش تنش میان تنها، خستگی را از سرشانه و گردن دور می کند. با اینحال نباید از این تکیه گاه در زمان انجام فعالیت هایی همچون تایپ استفاده کرد. تکیه گاه سر نیز با حمایت از گردن و سر، از بروز عارضه های فیزیکی در شانه ها جلوگیری می کند.

سخن پایانی

صندلی های ارگونومیک اداری از خواص و ویژگی های سودمندی برخوردارند. استفاده از اینگونه صندلی ها ریسک بروز عارضه های فیزیکی را به مراتب کاهش می دهد. اگرچه قیمت صندلی ارگونومیک در مقایسه با صندلی های غیر استاندارد بیشتر است؛ اما خرید آن با توجه به مزایای فوقالعاده ای که دارد، مقرون به صرفه خواهد بود.



آخرین ویرایش : 22 تیر 1401

واتس اپ
مشاوره