قبل از خرید، حتما مدت زمان ارسال خود را به صورت تلفنی استعلام کنید.شماره تماس جهت استعلام موبایل : 09981506069 تلفن ثابت : 02122045698.به تمامی کالا ها مالیات بر ارزش افزوده (10% ) اضافه میگردد

طرز صحیح نشستن روی صندلی برای دیسک کمر

فتق و یا دیسک کمر می تواند انجام فعالیت های اداری را برای مبتلایانسخت و دردناک کند. در این مقاله از چیدمان برتر در نظر داریم تا شما را با طرز صحیحنشستن روی صندلی برای دیسک کمر آشنا کنیم. در این خصوص هیچ جای نگرانی وجود ندارد.با انجام چند دستوالعمل ساده، می توانید به راحتی به فعالیت خود در محیط اداریادامه دهید.

طرز صحیح نشستن روی صندلی برای دیسک کمر

طرز صحیح نشستن بر روی صندلی اداری

نشستن بر روی صندلی، بخش لاینفک زندگی کارمندی است. به طور معمول شما 8 ساعت از زمان خود را بر روی صندلی اداری می گذرانید. طبیعی است که مشخصات صندلی و نوع نشستن بر روی آن، بر روی سلامت بدنتان تأثیر بگذارد.  همانطور که می دانید بدن انسان دارای 33 مهره اصلی است که نقش کمک فنر ستون فقرات را دارند. زمانی که تعدادی از این مهره دچار بیرون زدگی شده و رگ های عصبی کمر در بین دیسک ها فشرده می شوند، دچار فتق و یا دیسک کمر می شوید.  

در شرایطی که ستون فقرات شما در یک راستا نباشد، فشار وارده بر دیسک ها افزایش یافته و گیرنده های عصبی فعال می شوند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق لازم است شرایطی فراهم کنید که استخوان جاجی و دنبالچه شما دائماً در حال استراحت باشند.

شاید نتوانید صندلی اداری خود را تعویض کنید؛ اما می توانید نحوه نشستن بر روی صندلی را اصلاح کنید. با اینکار احتمال عود بیماری و یا تشدید حس درد را به مراتب کاهش می دهید. برای انجام اینکار، مراحل زیر را دنبال کنید.


Image

از نشستن های طولانی مدت پرهیز کنید

برای افراد مبتلا به دیسک کمر، نشستن در ساعات طولانی و متمادی، ایده آل نیست. برای حفظ حالات طبیعی بدن و جلوگیری از تشدید حس درد، لازم است هر از چندگاهی از روی صندلی بلند شده و برای چند ثانیه قدم بزنید. برای مثال پس از 30 دقیق فعالیت، از جای خود بلند شده و برای 20 ثانیه قدم بزنید. همچنین شما می توانید در جای خود ایستاده، به سمت عقب خم شده و چند نفس عمیق بکشید. اینکار موجب آزادسازی فشار در ستون فقرات می شود. 

حالت مناسبی برای نشستن ایجاد کنید

برای اینکه بتوانید بیشترین بهره وری را در ساعات فعالیت خود داشته باشید و بدون احساس درد به کار خود ادامه دهید، لازم است شرایط مناسبی برای نشستن فراهم کنید. برای اینکار ابتدا ارتفاع صندلی خود را در تناسب با قدتان تنظیم کنید.

برای اینکار اهرم تنظیم ارتفاع را بفشارید و سپس سطح پای خود را بر روی زمین گذاشته و یک زاویه 90 درجه در زانوها ایجاد کنید. سپس اهرم را در همین حالت قفل کنید. در حین نشستن نیز ستون فقرات خود را به طور کامل بر روی تکیه صندلی ارگونومیک تکیه دهید. طوری که باسن شما در تماس با پشت صندلی باشد.

صاف بنشینید و از انجام حرکات شدید و هیجانی پرهیز کنید. تمام تلاش خود را به کار بگیرید که کمر را راست و شانه ها را عقب نگهدارید. بهتر است در طول نشستن بر روی صندلی اداری، وزن بدن خود را به طور مستقیم میان دو باسن تقسیم کنید. بدین منظور از انداختن یک پا بر روی دیگر پرهیز کنید.

همچنین دقت داشته باشید که زانوهایتان هم تراز با سطح باسن و کمی بالاتر از آن باشد. برای بلند شدن از روی صندلی نیز ابتدا پاها را صاف کنید و سپس از روی صندلی بلند شوید. خم کردن کمر و بلند شدن از روی صندلی، موجب تشدید حس درد در ناحیه کمر می شود.


Image

دست ها را در موقعیت مناسب قرار دهید

ایجاد یک موقعیت مناسب برای قرارگیری دست، آرنج و مچ نیز احتمال تشدید حس درد در افراد مبتلا به دیسک کمر را کاهش می دهد. برای اینکار بهتر است ارتفاع دسته صندلی ارگونومیک خود را به گونه ای تنظیم کنید که آرنج ها با ایجاد یک زاویه 90 درجه به راحتی بر روی دسته قرار بگیرند. مچ دست نیز کاملا صاف و در تماس با میز باشد. انجام اینکار موجب هم ترازی شانه، دست و مچ شده و به کاهش حس درد در ناحیه شانه و کمر کمک می کند.

از بالشت طبی استفاده کنید

پر کردن گودی کمر از طریق استفاده از یک پشتی طبی، کمک ویژه ای به کاهش فشار در کمر می کند. بالشت های طبی قابلیت خریداری به شکل مجزا را دارند. با اینحال در برخی صندلی های حرفه ای نیز وجود دارند. برای استفاده صحیح از این بالشت، لازم است آن را درست در محل گودی کمر خود قرار دهید. 

پس از نشستن و تکیه بر روی صندلی، متوجه می شوید که این پشتی چگونه مانع از تشدید حس درد در ناحیه کمر می شود. بهتر است از پشتی های طبی سفت و با دوام استفاده کرده و آن را مادامی که بر روی صندلی می نشینید، در محل گودی کمر قرار دهید.


Image

یک صندلی استاندارد و ارگونومیک تهیه کنید

طرز صحیح نشستن روی صندلی برای دیسک کمر کمک شایانی به کاهش حس درد می کند. اما مادامی که از یک صندلی و مبلمان اداری غیر استاندارد استفاده می کنید، بیرون زدگی دیسک کمر تشدید شده و اصلاح وضعیت نشستن نیز تأثیر خود را از دست می دهد. بدین منظور توصیه می شود خرید یک صندلی ارگونومیک را در اولویت خود قرار دهید. 

صندلی های ارگونومیک با چند ویژگی شاخص و کاربردی شناخته می شوند. این قبیل صندلی ها دارای دو دسته با قابلیت تنظیم ارتفاع، پایه های پنج پر متحرک و پشتی بلند هستند. در ساختار این صندلی ها قابلیت های ویژه ای برای تغییر مشخصات صندلی تدارک دیده شده است.

شما می توانید آیتم هایی همچون ارتفاع صندلی، زاویه تکیه گاه و ارتفاع دسته ها را به دلخواه خود تنظیم کنید. انجام اینکار معمولاً از طریق یک اهرم ساده صورت می گیرد. صندلی های ارگونومیک دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند. این ویژگی در اثر استفاده از متریال مقاوم و تنفس پذیر به وجود آمده است.

رویه صندلی های ارگونومیک دارای متریال تهویه پذیر است. از این رو نشستن طولانی مدت بر روی آن موجب تعریق بیش از حد بدن نمی شود. بالطبع متوجه شدید که خرید صندلی ارگونومیک تا چد در سلامت بدن شما تأثیر گذار است. مجموع این ویژگی های کاربردی کمک می کند تا نشستن بر روی صندلی اداری موجب تشدید حس درد در ناحیه کمر نشود.

سخن پایانی

در این مقاله از چیدمان برتر به بررسی طرز صحیح نشستن روی صندلی برای دیسک کمر پرداختیم. اگرچه اصلاح نشستن و حرکت در محیط کار موجب درمان دیسک کمر نمی شود، اما انجام فعالیت های اداری را برای شما ساده تر می کند. با تهیه یک صندلی ارگونومیک و نشستن صحیح بر روی آن، می توانید مانع از تشدید حس درد در ناحیه کمر و ستون فقرات شوید. 

 



آخرین ویرایش : 25 مهر 1401

واتس اپ
مشاوره