قبل از خرید، حتما مدت زمان ارسال خود را به صورت تلفنی استعلام کنید.شماره تماس جهت استعلام موبایل : 09981506069 تلفن ثابت : 02122045698.به تمامی کالا ها مالیات بر ارزش افزوده (10% ) اضافه میگردد

طراحی مبلمان اداری

از گذشته تا کنون، طراحی مبلمان اداری دستخوش تغییرات بسیاری گشته است. برای مثال دیگر صندلی ها فرم ساده و جمع و جور خود را از دست داده و به یک ابر صندلی حرفه ای تبدیل شده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طراحی در مبلمان های اداری بر اساس چه فاکتورهایی انجام می شود. و یا اینکه کدام طرح از مبلمان برای شما مناسب تر است. با چیدمان برتر همراه باشید تا به جواب این قبیل سوالات برسید.

طراحی مبلمان اداری

نحوه طراحی مبلمان اداری

مبلمان های اداری در گذشته تنها برای استفاده کارمندان و یا پذیرایی از مشتریان طراحی می شدند. اما امروزه طرح و نقش مبلمان، بازتاب دهنده میزان اعتبار شرکت هاست. به همین خاطر است که طراحی مبلمان های اداری تغییرات شگرفی را تجربه کرده است. طراحی و ساخت مبلمان های اداری، نه تنها در جلوه های ظاهری آن، بلکه در قابلیت های آن نیز تغییر یافته است. 

این تغییرات به واسطه رونمایی از استانداردهای ارگونومیک، ایجاد شدند. این قبیل استانداردها، موجب تطابق فرم مبلمان اداری با فرم بدن انسان می شوند. در عمل اینکار به افزایش سلامت کارمندان کمک شایانی نمود. بر همین اساس می توان نحوه طراحی و ساخت مبلمان های اداری را در دو بخش، طراحی جلوه های ظاهری و طراحی بر اساس استانداردهای کیفی تقسیم بندی نمود.


Image

طراحی شکل ظاهری مبلمان اداری 

در طراحی انواع میز و صندلی اداری از چند سبک رایج استفاده می شود. در ادامه نوع متریال و همچنین پالت رنگی آن در تناسب با سبک به کاررفته در آن تعیین می شود. هر یک از سبک ها برای استفاده در برخی محیط های اداری همچون فضاهای شیک و لوکس، خودمانی و صمیمی و همچنین شرکت های پلان باز مناسب هستند. پس در ابتدا با سبک ها آشنا شویم و سپس ابعاد دیگری از طراحی و ساخت مبلمان اداری را بررسی کنیم.

سبک محبوب کلاسیک

طراحی مبلمان اداری بر اساس سبک کلاسیک، مبلمانی شیک، فاخر و مجلل خلق می کند. این سبک از دکوراسیون دارای مولفه های خاصی ست که اجرای هر یک از آن ها موجب افزایش میزان ابهت و شکوه مبلمان اداری می شود. در مبلمان هایی که با سبک کلاسیک طراحی می شوند، تزئینات حرف اول را می زنند. بر روی بدنه این قبیل مبلمان ها می توان انواع منبت کاری های چوبی را دید. این مسئله موجب افزایش ابعاد و در پی آن افزایش قیمت مبلمان کلاسیک شده است.

به طور معمول مبلمان اداری کلاسیک با استفاده از متریال چرم و چوب ساخته می شود. رنگ ها نیز از توناژ تیره و گرم انتخاب می شوند تا در هماهنگی با متریال های لوکس قرار بگیرند. به همین خاطر است که از مبلمان های کلاسیک در فضاهای رسمی، شیک و لوکس استفاده می شوند. این دسته از مبلمان های اداری، دارای ابعاد بزرگتری نسبت به سایرین هستند. بنابراین استفاده از آن ها منوط به بزرگ بودن فضا است. استفاده از مبلمان کلاسیک در فضاهای کوچک، نه تنها موجب خلق فضایی شیک و لاکچری نمی شود، بلکه با کوچک نمایی فضا، موجب شلوغی بیش از حد شرکت می شود.


Image

سبک پرطرفدار مدرن

طراحی مبلمان اداری با مولفه های سبک مدرن، اقدامی هوشمندانه برای ساخت مبلمانی کاربردی، زیبا و لوکس است. مبلمان های مدرن از جمله ساده ترین و در عین حال شکیل ترین مبلمان های موجود در بازار هستند. بر روی این مبلمان های اداری، اثری از تزئینات اضافه دیده نمی شود. همه چیز در عین سادگی، بسیار زیباست.

متریال رایج در این سبک، فلز، شیشه و مصنوعات مختلف است. در طراحی مبلمان مدرن از پالت رنگی روشن، خنثی و یا پرانرژی استفاده می شود. طرح ها کاملاً ساده و خلوت هستند و خبری از پترن های شلوغ و خسته کننده نیست. 

مبلمان مدرن از جمله پرکاربردترین و منعطف ترین مبلمان های اداری است که در عموم فضاها، اعم از کوچک و بزرگ، قابل استفاده است. استفاده از این مبلمان های اداری در فضاهای کوچک، مزیت بیشتری دارد. چرا که موجب بهینه سازی فضا و بزرگنمایی آن می شود. به گونه ای که مشتریان در تخمین ابعاد فضا به خطا می افتند.


Image

طراحی مبلمان اداری بر اساس استانداردهای کیفی

در طراحی و ساخت مبلمان های اداری، از برخی استانداردهای خاص برای ساخت مبلمانی کاربردی و ارگونومیک استفاده می شود. این دسته از استانداردها بر اساس الگوی طبیعی بدن شکل گرفته و سلامت بدن را مورد توجه قرار داده است. در طراحی بر اساس استانداردهای ارگونومیک، تولیدکنندگان موظف به استفاده از برخی ابعاد خاص و قابلیت های ویژه هستند.

قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی

برای اینکه مبلمان های اداری برای عموم کارمندان قابل استفاده باشد، قابلیتی با عنوان تنظیم ارتفاع صندلی تعبیه شده است. با استفاده از این مشخصه، شما می توانید ارتفاع صندلی را در تناسب با قد خود تنظیم کنید. این ویژگی کمک شایانی به بهبود حالت نشستن کارمندان می کند. همچنین کمر و ستون فقرات را از تحمل فشارهای سنگین باز می دارد.


Image

قابلیت تغییر زاویه تکیه گاه

استاندارد مهم دیگر، ایجاد قابلیت تغییر در زاویه تکیه گاه است. حتماً متوجه شده اید که پس از مدت کوتاهی فعالیت بر روی صندلی، ناخودآگاه دلتان می خواد کمر خود را صاف کرده و کمی استراحت دهید. تصور کنید صندلی شما فاقد این مشخصه باشد. به طور حتم حس خستگی ایجاد شده در کمر تا پایان فعالیت کاری، در آن باقی می ماند. این مسئله زمینه ساز بسیاری از بیماری های ستون فقرات می شود.

بنابراین استانداردهای ارگونومیک تولیدکنندگان مبلمان طبی را وادار به ایجاد خاصیت تغییر زاویه تکیه گاه کرده است. چیدمان برتر توصیه می کند در زمان تنظیم زاویه پشتی صندلی خود، به زوایه 135 درجه اکتفا کنید. همچنین مطمئن شوید که در این حالت کف پای شما زمین را لمس می کند. با قرارگیری در این وضعیت به بهترین حالت برای نشستن بر روی صندلی می رسید.


Image

استفاده از بالشتک های پشتیبانی کننده

استفاده از بالشتک های حمایتگر در طراحی مبلمان اداری، موجب کاهش تنش در بخش های حساس بدن می شود. به طور معمول بالشتک ها در گودی کمر و یا پشت گردن قرار می گیرند تا از آسیب به این بخش ها جلوگیری کنند.  

استانداردهای مخصوص میز اداری

در استانداردهای ارگونومیک، تنها به مشخصات صندلی های اداری اشاره نشده است. میزهای اداری نیز به همین میزان مورد توجه بوده اند. مطابق این استاندارد ها میز اداری شما می بایست دارای یک شیب ملایم به سمت شما باشد. اینکار انجام فعالیت های اداری را ساده تر می کند. همچنین میزها باید دارای قابلیت تنظیم ارتفاع باشند تا هر کارمند بتوانند ارتفاع میز را در تناسب با قد خود تنظیم کند. استانداردهای ارگونومیک تولیدکنندگان را به ساخت میزهای بزرگ با صفحات نسبتاً وسیع، تشویق کرده است.

چرا که در این حالت کارمندان تمام اقلام ضروری خود را بر روی میز گذاشته و بدون اینکه نیاز به انجام فعالیت خاصی داشته باشند، به آن دسترسی پیدا می کنند. در طراحی میزهای استاندارد، بخشی از فضا را برای حرکت راحت و بدون دردسر پا، خالی می گذارند. هیچ مانعی نباید از قرارگیری صحیح پاها در زیر میز، ممانعت کند. 

سخن پایانی

در طراحی مبلمان اداری، شاخصه های مختلفی مورد توجه قرار می گیرد. لازم است یک مبلمان اداری علاوه بر دارا بودن مشخصه های ظاهری، از استانداردهای کیفی نیز برخوردار باشد. تا جایی که بتواند به ارزش و اعتبار شرکت افزوده و از طرفی سلامت جسم کارمندان را نیز تأمین کند.



آخرین ویرایش : 11 مهر 1401

واتس اپ
مشاوره