قبل از خرید، حتما مدت زمان ارسال خود را به صورت تلفنی استعلام کنید.شماره تماس جهت استعلام موبایل : 09981506069 تلفن ثابت : 02122045698.به تمامی کالا ها مالیات بر ارزش افزوده (10% ) اضافه میگردد

انواع مکانیزم صندلی اداری

تنظیم ارتفاع صندلی، میزان حرکت پشتی و نحوه قفل شدن آن و همچنین انجام حرکات دورانی و خطی از طریق مکانیزم صندلی صورت می گیرد. با آشنایی با انواع مکانیزم های صندلی اداری با نحوه عملکرد صندلی اداری آشنا می شوید.

انواع مکانیزم صندلی اداری

مکانیزم های مختلف صندلی اداری

در طول استفاده از صندلی اداری به قابلیت هایی همچون تنظیم ارتفاع و یا حرکت پشتی نیاز پیدا می کنید. یک صندلی اداری برای اینکه قابلیت های ارگونومی داشته باشد، لازم است از نظر استاتیکی و دینامیکی قابل تنظیم باشد. انجام اینکار در ساختار صندلی اداری به عهده مکانیزم آن است. بسته به اینکه صندلی شما از چه مکانیزمی برخوردار است، قابلیت های آن تغییر پیدا می کند. این دسته از قابلیت ها امکان انجام برخی تنظیمات و تغییرات را فراهم کرده و به کاربر کمک می کنند تا حالت مناسبی برای نشستن پیدا کند.

از این رو می توان آن را در جلوگیری از بروز عارضه های جسمانی همچون درد در ستون فقرات و گردن موثر دانست. در یک نگاه کلی می توان انواع مکانیزم صندلی اداری را در موارد زیر عنوان نمود:

1. مکانیزم L

2. مکانیزم شیب و یا تیلت

3. مکانیزم موازی و یا سینکرون

4. مکانیزم غیر موازی

5. مکانیزم خود وزنی

6. مکانیزم اتوبوسی (زانویی)

7. مکانیزم کلاچی

معرفی مکانیزم L

در صندلی های اداری مجهیز به مکانیزم L امکان تنظیم و تغییر نشیمن وجود ندارد. در این دسته از صندلی ها یک ستون محرک به عنوان پشتی و یک صفحه ثابت به عنوان نشمین در نظر گرفته شده است.

حرکت پشتی حول محور عمود صورت گرفته و تا یک زوایه مشخص انجام می شود و سپس به واسطه فنر به حالت اولیه باز می گردد. این دسته از صندلی ها بیشتر کارکرد خانگی داشته و به عنوان صندلی کامپیوتر به کار می روند. 

معرفی مکانیزم تیلت و یا شیب

مکانیزم تیلت با عناوینی همچون مکانیزم بدون براکت و بدون تسمه نیز شناخته می شود. مکانیسم عمل این صندلی به گونه ایست که در زمان آزاد بودن قفل، حرکت پشتی موجب جابجایی نشیمن می شود. در واقع در این صندلی ها نشیمن و پشتی به صورت یکپارچه در نظر گرفته می شوند.

در صورتی که هنگام نشستن به تکیه گاه صندلی فشار دهید، پشتی به کمک یک فنر کمی به عقب رفته و نشمین نیز تا حدودی عقب می رود. در این حالت یک زوایه مناسب میان نشیمن و پشتی برای ایجاد استراحت برقرار می شود. در مکانیزم تیلت قابلیت هایی همچون موارد زیر قابل انجام است:

• قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی

• امکان باز و قفل کردن مکانیزم

• امکان تنظیم شیب صندلی براساس وزن کاربر

مکانیزم سینکرون در صندلی اداری

مکانیزم سینکرون و یا موازی به مکانیزمی گفته می شود که در آن پشتی صندلی و نشمین گاه آن به طور همزمان و موازی با یکدیگر حرکت می کنند. نسبت شیب این دو بخش به یکدیگر در برخی صندلی های اداری1 به 2 و در برخی دیگر 1 به 2.5 است. برای مثال زمانی که شیب نشمین گاه 2 درجه تغییر پیدا می کند، شیب پشتی نیز به اندازه 2 درجه به سمت عقب حرکت می کند.

استفاده از مکانیزم سینکرون در صندلی های اداری به آن ها قابلیت بسیار سودمندی در جهت حفاظت و پشتیبانی از ناحیه کمر اضافه می کند. حالت پویا و یا داینامیک این دسته از صندلی ها آن ها را به یکی از استانداردترین صندلی های اداری تبدیل کرده است. در یک صندلی با مکانیزم موازی، تنظیماتی همچون موارد زیر قابل انجام خواهد بود:

• تنظیم ارتفاع صندلی

• باز و یا قفل کردن مکانیزم

• تنظیم شدت شیب بر اساس وزن کارمند

مکانیزم غیر همزمان و غیر موازی

صندلی های ساخته شده توسط مکانیزم غیر موازی بیشترین کارکرد را در محیط های اداری دارند. چرا که برای نشستن های طولانی مدت و کارکردهای مرتب و روزانه مناسب هستند. در زمان استفاده از این صندلی ها می توان تنظیمات مربوط به پشتی و نشیمن گاه را به شکل مجزا و مستقل انجام داد.

اگرچه امکان ایجاد شیب و حالت های پویا در این صندلی ها فراهم نشده؛ اما کاربران می توانند موقعیت مطلوب خود را از نظر استاتیکی پیدا کرده و حالت خوبی برای نشستن ایجاد کنند. تنظیماتی که از طریق مکانیزم غیر موازی صورت می گیرد، شامل موارد زیر است:

1. تنظیم شیب نشمینگاه و پشتی به شکل مجزا

2. تنظیم ارتفاع صندلی

مکانیزم خود وزنی

دسته دیگری از مکانیزم های صندلی اداری شامل مکانیزم خود وزنی می شود که در آن فاکتورهای صندلی بر اساس وزن کاربر تعیین می شود. همانطور که از نامش پیداست در مکانیزم خود وزنی میزان تغییرات مربوط به ارتفاع صندلی و شیب پشتی از طریق وزن کاربر صورت می گیرد.

مکانیزم زانویی در صندلی های اداری

در صندلی های ادرای بزرگ و حجیم همچون صندلی اداری مدیریت از مکانیزم زانویی به منظور تنظیم مشخصات صندلی استفاده می شود. در طراحی این مکانیزم مرکز ثقل بار صندلی و محور جک در یک فاصله قرار گرفته تا مقاومت مکانیزم در برابر وزن در اثر گشتاور معکوس افزایش یابد. 

مکانیزم کلاچی

نوع دیگری از مکانیزم های صندلی های اداری با عنوان مکانیزم کلاچی شناخته می شود. علت نامگذاری این نوع مکانیزم عملکرد مشابه آن با کلاچ ماشین است. همانطور که در کلاچ ماشین وظیفه انتقال قدرت و خلاصی به عهده کلاچ است، در مکانیزم های کلاچی نیز به همین طریق است. فشردن اهرم و کلاچ موجب باز شدن صفحات شده و امکان تنظیم زاویه را فراهم می کند.

کاربر پس از تنظیم زاویه مورد نظر اهرم را رها کرده و مکانیزم در همان حالت قفل می شود. در اغلب مواقع این سازوکار موجب ایجاد یک ضربه به کاربر می شود و به او شوک وارد می کند. این نقص بزرگ موجب شده تا برندهای معتبر جهانی از مکانیزم کلاچی در ساخت صندلی های اداری استفاده نکنند.

سخن پایانی

انواع مکانیزم های صندلی اداری وظیفه تغییر تنظیمات را به عهده دارند. صندلی هایی که از مکانیزم های حرفه ای برخوردارند، قابلیت های ویژه ای در اختیار کاربران قرار می دهند. مجموع این قابلیت های به استفاده راحت از صندلی انجامیده و مانع ایجاد حس درد در ناحیه ستون فقرات و گردن می شود.



آخرین ویرایش : 17 خرداد 1401

واتس اپ
مشاوره